تاریخ: ۲۲ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۱۰
بازدید: ۸۶
کد خبر: ۳۱۰۵۳۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

پیش بینی وضعیت صنعت سنگ آهن در ۵ سال آینده | قیمت‌ها کاهشی است؟

‌می‌متالز - معاملات آتی سنگ آهن دالیان و سنگاپور در روز دوشنبه بیش از ۳ درصد سقوط کرد. همین مساله موجی از نگرانی‌ها را ایجاد کرد. دلیل این سقوط چه بود و پیش بینی درباره وضعیت صنعت سنگ آهن در ۵ سال آینده چه خواهد بود؟

به گزارش می‌متالز، از جمله دلایل این موضوع می‌توان به کاهش تقاضا در چین و آمار اقتصادی ضعیف در ماه‌های اخیر اشاره کرد.

یکی از دلایل کاهش تقاضا الزام کارخانه‌های تولید فولاد در منطقه تانگشان از سوی دولت به کاهش تولید به منظور مقابله با آلودگی هوا است. از سویی گرمای شدید هوا در شمال کشور سبب کندی فعالیت ساخت و ساز شده است.

شاخص قیمت تولید کننده (PPI) در ماه ژوئن کمتر از پیش بینی‌ها برابر -۴/۵% اعلام شد که بیشترین شتاب ریزش را در هفت سال گذشته داشته است. این در حالیست که شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) بدون تغییر اعلام شده است و لذا تورم سالیانه صفر درصد بوده است.

با این حال لیو بینجیانگ، مقام وزارت محیط زیست چین در کنفرانس صنعتی روز شنبه گفت، چین به سیاست کاهش تولید کربن در صنعت فولاد ادامه خواهد داد.

در کنار کاهش قیمت سنگ آهن شاخص‌های محصولات فولادی در بورس آتی شانگ‌های نیز امروز کاهش داشتند. قیمت میلگرد در بورس شانگ‌های ۲% کاهش، قیمت ورق گرم ۷/۱% کاهش و قیمت فولاد ضد زنگ ۳/۰% کاهش داشته است.

همچنین در معاملات امروز قیمت ذغالسنگ کک شو و کک در بورس دالیان به ترتیب ۵/۱% و ۲% کاهش داشته است.

پیش بینی صنعت سنگ‌آهن در ۵ سال آینده

با وجود رشد قیمت در ابتدای سال ۲۰۲۳ پس از کاهش بیش از ۵۰ درصدی در نیمه دوم سال ۲۰۲۲، انتظار می‌رود قیمت‌ها طی ۵ سال آینده به دلیل رشد کندتر تقاضا و عرضه بیشتر کاهش یابد. رشد قیمت سنگ‌آهن در ابتدای سال ۲۰۲۳ ناشی از بازگشایی اقتصادی کشور چین پس از پایان سیاست کویید صفر در این کشور بود.

شرکت Fitch Solutions اخیراً پیش بینی قیمت سنگ آهن خود را برای سال ۲۰۲۳ از ۱۱۰ دلار در هر تن به ۱۲۵ دلار در هر تن اصلاح کرده است.

تحلیلگران بازار سنگ‌آهن می‌گویند تجدید نظر دولت چین از دو سیاست اصلی خود یعنی سیاست مقابله با کووید صفر و اصلاحات بخش املاک و مستغلات سبب حمایت از قیمت سنگ‌آهن در کوتاه مدت خواهد شد.

در سمت عرضه، ما انتظار داریم که سطح تولید ثابتی در میان تولیدکنندگان بزرگ داشته باشیم. با این حال، طبق گزارش اخیر دولت استرالیا، با پیش بینی کاهش خفیف در کل تولید فولاد چین در ۵ سال آینده، نرخ رشد پایینی (۰.۹ درصد سالانه) در تقاضای جهانی سنگ آهن پیش بینی می‌شود.

چین ۵۷ درصد از تقاضای جهانی سنگ آهن را در سال ۲۰۲۲ به خود اختصاص داد. انتظار می‌رود که با هدف کاهش تولید فولاد تا سال ۲۰۳۰ به منظور تلاش برای کاهش تولید کربن، تقاضای سنگ‌آهن کاهش یابد.

فیچ همچنین می‌گوید انتظار می‌رود تلاش‌های چین برای کاهش تولید فولاد ناشی از تغییر بلندمدت رویکرد اقتصادی کشور از رهبری تولید در جهان به رشد مصرف در کشور باشد. در بلندمدت، فیچ انتظار دارد تا سال ۲۰۳۲ قیمت‌ها به ۵۰ دلار در هر تن کاهش یابد.

پیش بینی وضعیت صنعت سنگ آهن در ۵ سال آینده | قیمت‌ها کاهشی است؟

با اعلام اولین نرخ رشد جمعیت منفی در بیش از شش دهه گذشته در سال ۲۰۲۲ در کشور چین، انتظار می‌رود همین روند با نرخ رشد اقتصادی ملایمتری ادامه پیدا کند.

انتظار می‌رود عرضه جهانی سنگ‌آهن تا سال ۲۰۲۸ سالانه ۳.۱ درصد رشد کند و عرضه معادن جدیدی را در استرالیا، برزیل و آفریقا شاهد باشیم. انتظار می‌رود برزیل تا سال ۲۰۲۸ صادرات سنگ آهن را سالانه حدود ۶ درصد افزایش دهد. در آفریقا، دولت گینه اخیراً توسعه معدن عظیم سیماندو را از سر گرفته است که انتظار می‌رود سالانه ۱۵۰ میلیون تن تولید کند.

پیش بینی وضعیت صنعت سنگ آهن در ۵ سال آینده | قیمت‌ها کاهشی است؟

منبع: نبض بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده